on Thursday, November 10, 2011
TYPES OF QUESTIONS : BLOOM'S TAXONOMY CLASSIFICATION


TEACHING SKILLFUL THINKING

SKILLFUL CLASSIFYING DEDUCTIVELY
  • what are the categories that you want to classify the given items under?
  • what are the defining characteristics of these categories?
  • what are the characteristics of the item?
  • based on the characteristics, what categories do the items fall under?
  • what purposes might be served by classifying these items according to the characteristics?
SPECIFY THE CATEGORIES

WHAT IS PBL???
  • an instructional approach that uses real life ill-structured problems as the impetus for learning (Boud & Feletti, 1997)
  • ill-structured problems and strive to find meaningful solutions (Rhem, 1998)
  • student start a learning process with a problem that related to everyday life and there is more than one solution for the problem.
CHARACTERISTICS OF PBL
  • ill-structured, complex problems provide the focal points and stimuli for the course, curriculum and / or program
  • learning is student centered. Student is responsible and plan their own learning of content (self-directed)
  • faculty act as a coach / facilitator
  • students work in small groups to solve / provide multiple solutions to problem
  • learner assessment is anhanced by self and peer assessment
STEPS IN PBL


EVEN MORE STEP IN PBL!!!


PBL THINKING TEMPLETE : FILA CHART


Our activity for today is we need to solve a problem by using the PBL thinking templete (FILA chart).

PROBLEM :


and this is our final solution...





KEMAHIRAN 3 : KEMAHIRAN MENERANG

JENIS-JENIS PENERANGAN
  1. Penaakulan - menstruktur semula konsep / idea.
  2. Interpretatif - menghuraikan maksud sesuatu istilah atau penyataan.
  3. Diskriptif     - menghuraikan proses, struktur, dan prosedur.
KOMPONEN MENERANG
  1. Ayat pembukaan - untuk menarik perhatian (cth:tanya soalan)
  2. Isi kandungan      - itipati tentang apa yang ingin diterangkan.
  3. Penghubung        - frasa yang digunakan untuk menjadikan penerangan berkesan (penanda wacana)
  4. Ayat penutup      - ringkasan isi kandungan penerangan
  5. Soalan bagi menaksir kefahaman - soalan pendek untuk menilai kefahaman pelajar.
4 PRINSIP UTAMA KEMAHIRAN MENERANG



KEMAHIRAN 4 : KEMAHIRAN MEMPERKUKUH

TUJUAN MEMPERKUKUH : 
  • meningkatkan interaksi bilik darjah
  • memperbaiki disiplin bilik darjah
  • memotivasi pelajar
  • meningkatkan keyakinan pelajar
  • mengubah atau mengubah suai kelakuan pelajar secara positif
  • meningkatkan kefahaman pelajar
KOMPONEN KEMAHIRAN MEMPERKUKUH
    
1. Penggunaan bahasa lisan
  • guna frasa yang positif (cth:bagus, baik, tepat, dll)
  • guna kiu lisan tambahan (cth : um, aha, teruskan, dll)
2. Penggunaan tindakan bukan lisan
  • guna bahasa isyarat (cth : angguk kepala, senyum, menepuk tangan, mendengar dengan tekun, dll)
3. Penggunaan ganjaran
  • beri peluang pelajar buat lawatan, bermain permainan yang mendidik, mencari maklumat di perpustakaan, dll
4. Penggunaan jawapan pelajar
  • struktur semula jawapan pelajar
  • ulang jawapan pelajar
  • bina idea/konsep selanjutnya berdasarkan jawapan pelajar
PRINSIP MEMPERKUKUH
  • tunjukkan kemesraan, keghairahan / semangat kesungguhan dan masukan unsur kecindan
  • berfikir terbuka terhadap kelakuan pelajar
  • pelbagaikan kaedah, media, teknologi dan aktiviti
  • bersifat ikhlas

KEMAHIRAN 5 : KEMAHIRAN MEMBUAT DEMONSTRASI


KOMPONEN MEMBUAT DEMONSTRASI

1. Membuat persediaan awal
  • tentukan konsep, prinsip, proses yang hendak diajar
  • tentukan aktiviti dan bahan serta peralatan yang sesuai
  • jana beberapa soalan penting yang akan digunakan
  • lakukan latihan sekurang-kurangnya sekali sebelum kelas bagi memastikan demonstrasi berjaya
2. Menjalankan demonstrasi (jenis-jenis demonstrasi)
  • demonstrasi guru
  • demonstrasi guru-pelajar
  • demonstrasi pelajar
  • demonstrasi tetamu jemputan
PRINSIP MENJALANKAN DEMONSTRASI
  • seboleh-bolehnya libatkan pelajar dengan menjalankan demonstrasi interaktif (cth : teknik demonstrasi POE)
  • utamakan proses induktif berbanding deduktif
  • tunjukkan keterujaan supaya demo kelihatan 'hidup'
  • pastikan semua pelajar boleh dengar dan lihat dengan jelas
  • sentiasa bertanyasoalan berorientasi inkuiri
  • dengan satu siri soalan, bantu pelajar menemui konsep yang hendak diajar
  • beri pengukuhan positif
  • lakukan penilaian demonstrasi untuk penambahbaikan
KEMAHIRAN 6 : KEMAHIRAN MENGENDALIKAN PERBINCANGAN

TUJUAN MENGADAKAN PERBINCANGAN
  • melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran
  • melibatkan pelajar dalam proses menyelesaikan masalah saintifik berbanding mengajar isi kandungan
  • memperkukuhkan pembelajaran
  • merangsang kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
  • memberi maklum balas pantas kepada guru tentang kefahaman pelajar
LANGKAH-LANGKAH MENGENDALI PERBINCANGAN
1. Perancangan
  • tetapkan tujuan dan objektif
  • senaraikan soalan utama yang boleh membawa kepada pencapaian objektif
  • rancang penggunaan demonstrasi yang menarik untuk memotivasikan dan merangsang sifat ingin tahu pelajar (jika sesuai)
2. Pelaksanaan
  • mulakan dengan satu persoalan saintifik
  • galakkan pelajar menjana hipotesis dan menyatakan bukti
  • gunakan pendekatan pembelajaran yang menekankan persoalan "Apa pendapat kamu?"
  • aplikasi langkah-langkah menyoal
  • akhiri perbincanagn dengan meminta pelajar membuat refleksi tentang apa yang telah dibincangkan dan meringkaskan isi-isi penting
  • gunakan soalan reflekti sekerap yang mungkin.
PRINSIP MENGENDALIKAN PERBINCANGAN
  • wujudkan persekitaran pembelajaran di mana soalan bukan sahaja dialu-alukan bahkan diharapkan
  • sentiasa gunakan pengukuhan positif apabila diperlukan
  • cuba ingat semua idea yang dilontarkan pelajar dan gabungkan dimana sesuai.
  • pastikan semua pelajar dilibatkan dengan memerhati semua pelajar

KEMAHIRAN 7 : KEMAHIRAN MENGENDALI KERJA AMALI
TUJUAN MENJALANKAN AMALI
  • meningkatkan penguasaan isi kandungan
  • memberi peluang pelajar mengalami tabii , kaedah, dan semangat sains
  • membina kemahiran dan sikap saintifik
  • membina kemahiran berfikir kritis dan kreatif
  • membina kemahiran praktik yang generik
  • membina pengetahuan sains secara empirik
  • membina kemahiran bekerja dalam kumpulan
PRINSIP MENGENDALI KERJA AMALI
  • tentukan objektif kerja amali
  • sediakan bahan, peralatan dan sumber secukupnya sebelum amali dijalankan
  • bahagikan pelajar secara berpasangan atau bertiga
  • wujudkan persekitaran yang mengujakan, merangsang sifat ingin tahu dan bersemangat sains di makmal
  • beri peringatan tentang peraturan keselamatan di makmal
  • ajar terlebih dahulu kemahiran asas kerja amali bagi mengelak kemalangan dan cara bertindak apabila berlaku kemalangan.
KEMAHIRAN 8 : KEMAHIRAN MENUTUP PENGAJARAN


KEMAHIRAN 9 : KEMAHIRAN MEMBUAT REFLEKSI

TUJUAN MEMBUAT REFLEKSI
  • mengenal pasti isu / masalah yang mungkin dihadapi bagi tujuan penambahbaikan
  • mengenal pasti kekuatan yang boleh dimanfaatkan
  • merangka tindakan penambahbaikan dari sudut peribadi dan profesionalisme
KOMPONEN KEMAHIRAN MEMBUAT REFLEKSI
  • mengenal pasti isu / masalah yang signifikan
  • mengenal pasti sumber masalah
  • melihat masalah dari sudut berbeza dan mengambil kira / mengaplikasi teori dan prinsip pendidikan bagi menerangkan masalah yang dihadapi
  • mengenal pasti kekuatan yang boleh dimanfaatkan
  • menyatakan pengajaran yang diperoleh atau kesedaran baru yang timbul
  • menyatakan langkah-langkah atau tindakan yang boleg diambil untuk menyelesaikan masalah atau menambahbaik amalan